Visuele disfuncitie

Visuele disfunctie, een verborgen probleem bij lees-, spelling- en concentratieproblemen.

Kijk eens goed!`Hoe doe je dat? Kijken doe je met je ogen en zien doe je met je hersenen. De ogen vangen licht op om te kijken en seinen deze prikkels door naar de hersenen. Deze visuele informatie moet door de hersenen worden geïnterpreteerd en begrepen. Wat je ogen zien, verwerken je hersenen! Zien doe je dus met je hersenen. Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een visuele disfunctie. Een visuele disfunctie kan het leerproces behoorlijk belemmeren. We zien dan vooral lees, spelling- en concentratieproblemen. Veel kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen toch een visuele disfunctie hebben.

‘Lezen is niet leuk!’ is een veel gehoorde zin van het kind bij wie lezen moeizaam gaat. Dat is toch vreemd, omdat elk kind van nature lees- en leergierig is! Het kind met een visuele disfunctie weet niet dat het anders ‘ziet’ dan de andere kinderen en denkt: ‘waarom kan ik het niet lezen?!’, ‘Ik kan niet lezen, ik ben dom!’. Het kind ontwikkeld een verkeerd zelfbeeld.

Heeft jouw kind een diagnose zoals ADHD, Dyslexie, (kinderen van ouders met dyslexie hebben een grotere kans om zelf dyslexie te krijgen, dan kinderen waarbij geen dyslexie in de familie voorkomt) oid, waar je aan twijfelt? Maak dan een afspraak om de samenwerking van de ogen eens te bekijken. We kunnen met behulp van de bioptor deze samenwerking ‘meten’. Door het volgen van een visuele training kunnen we de ogen soepeler laten samenwerken.


Wetenschappelijk onderzoek (evidence-based)

https://beeldenbrein.nl/wp-content/upload_folders/beeldenbrein.nl/wo_vd.pdf